Elk bedrijf heeft zijn eigen strategie. Elk bedrijf heeft zijn eigen invloed op zijn markt en doelgroep. Dat maakt elk bedrijf uniek. Via het onderdeel bedrijfsformule wordt duidelijk wat de ondernemer verwacht van de nabije toekomst en hoe hij daarop in zal spelen.

Met de marketinganalyse is al duidelijk geworden wat uniek is aan het produkt en hoe de ondernemer zich denkt te gaan onderscheiden. In de bedrijfsformule wordt dit meer in prognoses naar de toekomst laten zien. Als het produkt doet wat de ondernemer verwacht en onderbouwt heeft middels de marketinganalyse wat zou dat dan betekenen voor het bedrijf?

In het marketingplan worden veel zaken beschreven die misschien ongeveer gelijk zijn aan de concurrent maar de werkelijke uitblinkers komen in de bedrijfsformule nog een keer goed naar voren zodat voor iedereen duidelijk is wat het bedrijf kan, wat het bedrijf wil en hoe het dat wil bereiken.

Mogelijke zaken die in dit hoofdstuk naar voren komen:

  1. SWOT analyse voor de onderneming op basis van de andere marketinganalyse hoofdstukken
  2. Beargumentatie en uitleg op de SWOT analyse
  3. Prognoses voor de toekomst

Prognoses
Lezers zijn over het algemeen gek op cijfertjes en grafieken. Met prognoses is het dan ook een goed moment om de lezer te gaan overtuigen van het succes van de onderneming. Probeer zo veel mogelijk van de nabije toekomst in kaart te brengen. Indien het mogelijk is op basis van de huidige marktgegevens en resultaten van mede-ondernemers, om (mogelijke / gewenste) omzetcijfers en marktaandeel cijfers te noemen is de bedrijfsformule dé juiste plek. 

Layout
De layout van het hele ondernemingsplan is belangrijk. Een verzorgd verslag heeft altijd meer aandacht dan een lastig te lezen stuk. De bedrijfsformule is zeker een buitenkansje om hier extra aandacht aan te geven. De toekomst is altijd lastig in te schatten of te begrijpen. Wanneer dit echter zichtbaar  wordt via een grafiekje waarbij te zien is dat de toekomst werkelijk onderbouwd is door een lijn uit het verleden door te trekken, worden deze cijfers helemaal zo gek nog niet!

 
 
inhoudsopgave ondernemingsplan
Samenvatting
Ondernemer
Onderneming
Algemeen
Dienst of product
Doelgroep of markt
Omgevingsanalyse
Bedrijfsformule
Financieringsplan
Exploitatiebegroting
Prive-uitgaven
Liquiditeitsbegroting
 
 
 
Home | Ondernemingsplan | Voorbeeld | Studenten | Delen | Schrijven | Vragen | Links | Over ons | Contact