Marketingplan
Een van de essentiĆ«le zaken van het ondernemingsplan, is het marketingplan. Al is er nog zo'n fantastisch produkt of dienst het zal pas verkocht worden als klanten van het bestaan ervan afweten en het werkelijk willen en zullen gaan kopen. Daar zitten nogal wat stappen tussen. Om maar een concreet voorbeeld te geven: Ook al is de ene supermarkt veel goedkoper dan de andere, de meeste mensen kopen enkel bij een supermarkt als deze een beetje in de buurt is. De locatie van een supermarkt is dan ook essentieel.

Voor luxegoederen zoals een dagje uit naar de sauna of voor de aanschaf van een nieuwe auto zijn de meeste mensen wel bereid wat verder te reizen en is de kwaliteit en prijs van het produkt weer belangrijker. Bij het maken van een ondernemingsplan is het aan te raden een hoofdstuk over de marketing te beschrijven om zo elk facet van het produkt te onderzoeken en de kansen en bedreigingen duidelijk in kaart te brengen.

In het marketingplan wordt omschreven waarom er wordt verwacht dat het produkt zal verkopen. Of dat wel of niet gebeurd is afhankelijk van verschillende factoren en het is aan te raden elk van deze punten in het ondernemingsplan op te nemen.

Onderdelen van het marketingplan
Om een goed overzicht te krijgen van de mogelijkheden van een onderneming en zijn produkt is het aan te raden om het marketingplan in verschillende stukken te hakken. Op deze manier kan elk punt apart worden behandeld. Veel gebruikte onderdelen zijn:

  1. Dienst en/of Produkt
    Het produkt wordt omgeschreven aan de hand van de 5 P's welke in de marketing gebruikt worden.

  2. Markt
    Met het onderdeel de markt wordt duidelijk wie potentiƫle kopers en verkopers zijn en waar deze zich bevinden.

  3. Omgevingsanalyse
    Trends en ontwikkelingen in de directe omgeving.

  4. Bedrijfsformule
    De aanpak van de onderneming op de kansen en bedreigingen die met bovenstaande zaken zijn geformuleerd. Eventueel strategie van het bedrijf op het gebied van marketing, inkopen, communicatie, etc.
Al die cijfertjes!
Een uitgebreid marketingplan bestaat vaak uit meerdere pagina's met statistieken en cijfers. Deze allemaal zelf gaan verzamelen en ontdekken is soms al een hele onderneming op zich. Begin dan ook eerst met de cijfers welke wel voorradig zijn. Een overheidsinstelling zoals een gemeente, provincie of onafhankelijke bron als een branchevereniging, vakblad heeft vaak al veel informatie voorradig. Daarnaast heeft de overheid, Kamer van Koophandel, MKB-Nederland, en landelijke organen als het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) soms veel informatie.

Voordat je zelf het wiel opnieuw gaat uitvinden is het dan ook geen probleem om eerst enkel met deze informatie een globaal overzicht te krijgen. Het is daarna maar zelden nodig om zelf nog eigen onderzoeken te starten.
 
 
inhoudsopgave ondernemingsplan
Samenvatting
Ondernemer
Onderneming
Algemeen
Dienst of product
Doelgroep of markt
Omgevingsanalyse
Bedrijfsformule
Financieringsplan
Exploitatiebegroting
Prive-uitgaven
Liquiditeitsbegroting
 
 
 
Home | Ondernemingsplan | Voorbeeld | Studenten | Delen | Schrijven | Vragen | Links | Over ons | Contact